Hoppa till huvudinnehållet

Checklistor

Prevents kostnadsfria checklistor gör det lättare att undersöka arbetsmiljön, riskbedöma, föreslå åtgärder och följa upp. De kan fyllas i på datorn, surfplattan eller mobilen. I checklistorna finns hänvisningar till Arbetsmiljöverkets föreskrifter.

När du vill använda en checklista behöver du skapa ett konto eller logga in på prevent.se. Dela länken med övriga anställda som ska gå igenom checklistan. För att undersöka den psykosociala arbetsmiljön finns Prevents enkäter.

Till Mina sidor

Så använder du checklistorna

Våra checklistor

Sortera efter A-Ö Ö-A
  1. Inför rätt IT - Ledningens ansvar

    Checklista för delprocessen Ledningens ansvar för digitala arbetsmiljön. Med ledningen menas här den högsta ledningen inom en organisation, d.v.s. den eller de personer som har den roll och det ansvar

  2. Inför rätt IT - Målbilder och mål

    Checklista för delprocessen Målbilder och mål för kommande IT-utveckling. Målbilden är en konkretisering av det arbete som den planerade IT-lösningen avser att stödja. Mål är de bestående förändringar

  3. Inför rätt IT - Nulägesanalys och förstudie

    Nulägesanalys och förstudie, som underlag för kravspecifikation. Vid utveckling eller upphandling behöver man först bestämma vilka uppgifter IT-systemet ska lösa, vilka användarna är, vilken miljö systemet

  4. Inför rätt IT - Utvärdering av IT-system och gränssnitt

    Heuristisk utvärdering är en metod för att utvärdera användbarheten i digitalt system. Utvärderingen ger råd och riktlinjer för att identifiera brister som behöver åtgärdas. Utvärderingen genomförs

  5. Kassaarbete

    Checklistan innehåller frågor om hur arbetsplatsen med stol och bildskärm med mera är utformad. Den tar även upp frågor om hur arbetet organiseras avseende arbetsschema och risker för våld eller hot

  6. Kemiska risker

    En kemisk riskkälla är ett eller flera kemiska ämnen som tillsammans kan medföra ohälsa eller olycksfall.

  7. Krishantering på arbetsplatsen

    Använd checklistan för att undersöka arbetsplatsens beredskap inför krissituationer. Checklistan innehåller frågor om hur arbetet med krishantering organiseras, om viktiga rutiner och dokument samt

  8. Kränkande särbehandling

    Checklistan innehåller frågor om verksamhetens arbete för att minska riskerna för kränkande särbehandling. Den kan användas för att öka kunskapen om arbetsmiljö, kränkande särbehandling och lagkrav.

  9. Kött, chark och delikatess

    Checklistan är lämplig att använda för att undersöka och minska riskerna vid kött-, chark- och delikatessavdelningen.

  10. Lackering

    Checklistan tar upp frågor om hur till exempel lokaler och utrustning är utformade i lackeringsverkstaden. Den börjar med några allmänna ämnesområden och övergår sedan till risker som kan finnas på

  11. Lager

    Checklistan innehåller frågor om personalens kunskap i lyftteknik, om det finns lämpliga lyfthjälpmedel och om hur lagret är utformat. Syftet är att skapa ett lagerarbete med bra belastningsergonomi

  12. Laser

    Checklistan tar upp frågor vid arbete med laser.

  13. Lim

    Checklistan innehåller frågor om hur riskerna vid arbete med lim undersöks och om arbetstagarna har kunskaper om hur arbetet med lim kan ske på ett riskfritt sätt.

  14. Luft och temperatur

    Checklistan innehåller frågor om arbetsplatsen har ett lämpligt klimat med tanke på arbetets art.

  15. Minderåriga

    Den här checklistan är lämplig att användas av chef och skyddsombud i samband med att minderåriga utför arbete eller vid upprättandet av en rutin för minderårigas arbete. Den kan också användas vid

  16. Montering och paketering

    Checklistan innehåller frågor om hur arbetsplatsen är utformad, om det finns lämplig arbetsutrustning som används på rätt sätt med mera. Syftet är att skapa ett monterings- eller paketeringsarbete med

  17. Nagelterapeuter - Arbete med kemiska produkter

  18. OSA – organisatorisk och social arbetsmiljö

    Använd checklistan för att ta reda på hur väl verksamheten uppfyller kraven enligt föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö, tidigare kallat psykosocial arbetsmiljö. Checklistan behandlar

  19. Personal - Uthyrande företag

    När ni hyr ut personal har ni och det inhyrande företaget ett gemensamt ansvar för konsultens arbetsmiljö. Ni och det inhyrande företaget måste komma överens om vem som ansvarar för vad. Använd checklistan

  20. Personalutrymmen

    Checklistan innehåller frågor om personalutrymmen på fasta arbetsställen. Till personalutrymmen hör till exempel matsalar, fikarum, vilrum, omklädningsrum, duschar och toaletter. Checklistan är lämplig

  21. Personlig skyddsutrustning

    Checklistan innehåller frågor om behovet av lämplig personlig skyddsutrustning och hur den används.

  22. Pressar och gradsaxar

    Checklistan är framtagen för att uppmärksamma de vanligaste olycksriskerna vid denna typ av arbete. Den ska användas för att bedöma riskerna i det dagliga arbetet, med produktion, verktygsbyten och

  23. Reception

    Checklistan innehåller frågor om hur arbetsplatsen med stol, bord, belysning och arbetshjälpmedel med mera är utformad. Den tar även upp frågor om hur arbetet organiseras avseende arbetsschema och risker

  24. Rån - förebyggande arbete

    Checklistan innehåller frågor om hur skyddet mot rån har utformats i verksamheter med kontanthantering som till exempel butiker, restauranger med flera.

Våra enkäter

OSA-enkäten

OSA-enkäten

Med hjälp av enkäten kan ni undersöka den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Den innehåller frågor om arbetsbelastning, ledarskap, återhämtning och kränkande särbehandling.

Till OSA-enkäten

Kostnadsfritt

Enkät om sexuella trakasserier

Enkät om sexuella trakasserier

Med hjälp av enkäten kan du undersöka de anställdas upplevelser. Resultatet ger ett bra underlag för att tillsammans ta fram åtgärder för hur ni går vidare.

Till enkäten

Kostnadsfritt